fbpx

Inhoud

Duurzaam vervoer

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Sommige vervoersmiddelen veroorzaken een gigantische uitstoot, terwijl andere praktisch geen uitstoot hebben. In de EU is transport verantwoordelijk voor zo’n 27% van onze uitstoot van broeikasgassen1. Hoe je naar je werk, je vakantiebestemming of zelfs de supermarkt gaat, heeft dus grote invloed op het klimaat. Met de volgende tips maak je zuinige en praktische keuzes voor jouw vervoer:

Inhoud

Vervoergids

Als je ergens naartoe gaat, kun je deze vervoersgids gebruiken om het groenste vervoersmiddel te kiezen dat past bij de afstand:

Super groenGroenGemiddeldGrijsSuper grijs
Lopen E-bike Bus Scooter Vliegtuig
Fiets Trein Hybride auto Brommer Cruise
Metro Motor
Tram Auto
Elektrische auto/bus

Met de trein naar Parijs is dus een stuk beter dan met het vliegtuig en met de (elektrische) fiets naar de supermarkt beter dan met de auto. Binnen de categorieën zijn er zeker wel nog dingen die je kunt doen om het groener te maken. Zo is carpoolen met een nieuwe zuinige benzine auto een stuk beter dan in je eentje rijden in een oude slurpende SUV.

Fiets

Nederland is een uitstekend land om te fietsen. De wegen zijn er op aangepast waardoor het een stuk veiliger is dan in andere landen, we hebben geen steile bergen en er zijn vele fietsenstallingen.

Een ander groot voordeel van fietsen (en lopen) is dat het uitstekend is voor je gezondheid. Meer dan de helft van de Nederlanders boven de 18 bewegen te weinig2. Door fietsend te reizen zit voldoende beweging ingebakken in je dagelijks leven en gebeurt het niet alleen als je gaat sporten.

Daarnaast is het als je bestemming niet al te ver weg is soms zelfs sneller en altijd goedkoper omdat je geen parkeerplek hoeft te zoeken en je niet in de file staat.

Wat levert reizen met de fiets op?

Stel dat je vanaf nu regelmatig fietst in plaats van met de auto gaat, dan zijn dit de wekelijkse voordelen:
  • Fiets
  • E-bike
  • Speedpedelec

Bij wekelijks 5 x 4 km fietsen (15 km/u):

  •   Verbrand je zo'n 525 extra calorieën
  •   Bespaar je zo'n € 32
  •   Bespaar je zo'n 9,5 kilo CO2
  •   Kost het je geen extra reistijd
  •   Hoef je niet te zoeken naar een parkeerplaats

Bij wekelijks 5 x 10 km fietsen met een e-bike (20 km/u):

  •   Verbrand je zo'n 610 extra calorieën
  •   Bespaar je zo'n € 65
  •   Bespaar je zo'n 22,5 kilo CO2
  •   Kost het je zo'n 75 minuten extra reistijd
  •   Hoef je niet te zoeken naar een parkeerplaats

Bij wekelijks 5 x 20 km fietsen met een speedpedelec (35 km/u):

  •   Verbrand je zo'n 625 extra calorieën
  •   Bespaar je zo'n € 105
  •   Bespaart je zo'n 45 kilo CO2
  •   Kost het je zo'n 50 minuten extra reistijd
  •   Hoef je niet te zoeken naar een parkeerplaats

Deze getallen zijn slechts een indicatie van de wekelijkse voor- en nadelen en zijn afhankelijk van vele factoren, zoals je soort auto, de route, het tijdstip, het verkeer, je conditie, etc.

Wat als je bestemming te ver weg is om te fietsen?

Er zijn twee manieren waarop je als nog een fiets kunt gebruiken als je bestemming te ver weg is voor een gewone fietstocht. Allereerst vergroot een e-bike of speed-pedelec je bereik tot meer dan 20 km omdat je minder inspanning hoeft te leveren en een stuk sneller kunt fietsen.

Om dit te vergemakkelijken kun je kijken of je gebruik kunt maken van een fietssnelweg. Je hebt hier altijd voorrang, er zijn geen stoplichten of lastige kruisingen, zodat je snel, veilig en makkelijk door kunt fietsen. Kijk op fietssnelwegen.nl voor meer info. Ook kun je de routeplanner van de Fietsersbond gebruiken om een ideale fietstocht te ontdekken.

Daarnaast kun je met een ov-fiets of vouwfiets het openbaar vervoer nemen en het eerste en/of laatste gedeelte fietsen. Dit is een stuk beter voor het milieu dan met de auto gaan. De trein is in Nederland zeer milieuvriendelijk omdat alle elektrische treinen om groene stroom rijden. Ander elektrisch openbaar vervoer zoals tram en metro is ook altijd groener dan een gewone bus.

E-bike en speed-pedelec

Korte autoritten tot 20 km kun je prima vervangen met een e-bike of speed pedelec. Het fietst een stuk sneller en makkelijker dan een gewone fiets, waardoor je een groter bereik hebt. Een elektrische fiets is daarnaast gemiddeld wel 30 keer beter voor het milieu dan een rit met de auto, én een stuk goedkoper in aanschaf en gebruik.

De milieu-impact

In tegenstelling tot autorijden, veroorzaak je geen fijnstof of CO2-uitstoot bij het fietsen. Dat is goed voor de luchtkwaliteit en het klimaat. Je veroorzaakt wel enige uitstoot met de stroom voor je accu, maar dat is minuscuul in vergelijking met een auto. Als de stroom voor je accu groen is, dan is het rijden zelfs volledig CO2-vrij.

De productie van de accu is het meest milieubelastend vanwege de energie en metalen die er voor nodig zijn. Maar ook dit komt qua impact nog niet in de buurt van de aanschaf van een auto. Het is wel belangrijk dat je de accu gescheiden inlevert bij de milieustraat van je gemeente wanneer hij te oud of kappot. Je kunt je fiets ook inruilen, dan regelt de fietswinkel het verwerken van de accu.

De aanschaf van een elektrische fiets

Nieuw

Een e-bike kost tussen de 600 en 3.000 euro en speed pedelecs starten vanaf 2.000 euro. Je hebt ook geen benzine nodig en geen parkeerkosten. Het kan je honderden euro’s per jaar besparen als je ritten onder de 10 km fietst, in plaats van rijdt met de auto. Als je helemaal geen auto meer hebt hoef je ook geen wegenbelasting of autoverzekering te betalen, wat nog extra winst oplevert.

Tweedehands

Een tweedehands fiets scheelt je honderden euro’s in de aanschaf en is een prima optie, mits de accu het nog goed doet. Is de elektrische fiets meer dan 7 jaar oud? Dan is de accu waarschijnlijk flink verouderd en kun je deze beter niet kopen. Als de fiets jonger is kun je de accu laten doormeten bij een fietswinkel of er zelf een lange proefrit mee maken. Zo weet je precies hoe lang je ermee kunt fietsen.

Leasen van je werk

Je kunt via je werkgever een fiets leasen met het fietsleaseplan, die je ook privé kunt gebruiken. Je telt dan 7% van de waarde van je fiets bij je loon op en over dat bedrag betaal je inkomstenbelasting. Dit is meestal slechts een paar euro per maand.

Het grote voordeel is dat je niet gelijk een groot bedrag hoeft te betalen. Ook komt verzekering, onderhoud, schade en pechhulp voor rekening van het leasebedrijf. Het nadeel is dat je reiskostenvergoeding verliest. Veel werkgevers bieden 19 cent reiskostenvergoeding per kilometer en dit komt te vervallen met een leasefiets. Dagen dat je toch per auto reist kun je nog wel je reiskosten vergoed krijgen. Het is dus goed om te berekenen of een leasefiets of reiskostenvergoeding gunstiger is.

Heb je of wil je ook een lease auto? Dan mag je een leasefiets daarmee combineren.

Vraag voor meer informatie bij je werkgever of de ANWB.

Kies de juiste accu

Hoe veel kilometer je met je elektrische fiets kunt fietsen, is afhankelijk van een aantal factoren: het vermogen van je accu (Wh), je snelheid, de wind, de temperatuur (kouder = minder ver), de hellingshoek, het totale gewicht, het mechaniek en natuurlijk hoeveel je meetrapt. Het is dus belangrijk een accu te kiezen die past bij jouw fietsgedrag en de afstanden die je wilt afleggen.

Als leidraad kun je de volgende tabel gebruiken bij het kiezen van een accu:

AccuKm (lage stand)Km (hoge stand)
300 Wh40 km90 km
450 Wh60 km135 km
600 Wh80 km180 km

Deze gegevens komen van een onderzoek van de Fietsersbond. De meting is gedaan bij een temperatuur van 7 graden, snelheid van 25 km/uur, windkracht 4, met een helling van een viaduct en matig trappen. Voor de hogere snelheid van een speedpedelec heb je dus een hoger vermogen nodig.

Het gebruik

Om je accu zo lang mogelijk mee te laten gaan kun je hem op de volgende manier gebruiken:

Het kan zijn dat de fabrikant van jouw fiets andere richtlijnen geeft omdat het bijvoorbeeld een speciaal type accu is. Volg in dat geval de richtlijnen die zij geven.

Het opladen duurt met een stopcontact tussen de 2 en 8 uur, afhankelijk van je het vermogen, type accu en lader. Met een snellader is je accu binnen 2 uur gevuld, maar dit heeft een licht negatief effect op de levensduur. Doe het daarom niet te vaak.

Ook kun je op fietsoplaadpunten.nl zien waar je jouw fiets kunt opladen, zodat je ook bij langere tochten altijd genoeg stroom hebt.

Speed pedelecs

Speed pedelecs zijn e-bikes die een snelheid van 45 km/uur kunnen halen. Ze zijn iets duurder, maar je bent een stuk sneller en met minder inspanning op je bestemming.

Er zijn wel enkele voorwaarden:

Zie de website van de rijksoverheid voor gedetailleerde regels voor speed-pedelecs. De Fietsersbond geeft nog extra handige tips en tests die nuttig zijn als je er een gaat aanschaffen.

Auto

In sommige gevallen is een auto gewoon handiger, bijvoorbeeld als je veel afspraken hebt en behoorlijk wat spullen mee moet nemen. Essentieel is om hierbij ten minste te kiezen voor een auto met een zo laag mogelijk verbruik en het liefst voor een elektrische auto.

Een zuinige auto aanschaffen

Er zijn verschillende zaken waar je op kunt letten om een zo zuinig mogelijke auto te kopen:

Kies de juiste autogrootte

Hoe groter de auto, hoe meer brandstof je verbruikt. Een kleine auto gebruikt 10% minder brandstof dan gemiddeld. Terwijl een grote auto wel 20% meer kan verbruiken dan gemiddeld. 

Omdat een grotere auto meer weegt, heeft je motor meer kracht en dus brandstof nodig om je voort te bewegen. Kijk daarom goed welke autoklasse het beste past bij je dagelijkse gebruik en ga niet af op incidentele gevallen. Dit spaart niet alleen het milieu maar ook je portemonnee. De wegenbelasting, de aanschaf én je brandstofverbruik is namelijk lager bij een kleinere auto.

Moet je een paar keer per jaar veel spullen of passagiers meenemen? Dan kun je altijd nog een auto huren of lenen voor die incidentele momenten.

Kies een niet al te oud model

Hoe nieuwer de auto, hoe zuiniger hij waarschijnlijk rijdt. Dit komt mede door de aangescherpte Europese normen voor het verbruik van auto’s. Als je dus voor een tweedehands auto kiest, ga dan zoveel mogelijk voor een recent model. Dit is nog belangrijker als je een dieselauto kiest. Ga in dat geval niet voor een auto van vóór 2005. 

Kies voor energielabel A of B

Het energielabel van een auto geeft de relatieve zuinigheid aan voor die specifieke klasse. Label A geeft aan dat je auto minimaal 20% zuiniger is dan een gemiddelde auto in die klasse. Label B is zo’n 10% tot 20% zuiniger en label C tot 10%.

Op het energielabel staat ook het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot per kilometer. Een lagere uitstoot levert ook lagere aanschafbelasting, wegenbelasting of bijtelling (bij een leaseauto) op.

EnergielabelVerbruik
AMeer dan 20% zuiniger
B10% tot 20% zuiniger
CTot 10% zuiniger
DTot 10% onzuiniger
E10% tot 20% onzuiniger
F20% tot 30% onzuiniger
GMeer dan 30% onzuiniger

Op het energielabel staat ook het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot per kilometer. Een lagere uitstoot levert ook lagere aanschafbelasting, wegenbelasting of bijtelling (bij een leaseauto) op.

Let op: het aangegeven verbruik behaal je in de praktijk meestal niet, omdat het onder laboratoriumcondities gemeten is. In de praktijk is het ook afhankelijk van je rijstijl, het wegdek, de route, het weer, je airco/verwarming en meer.

Kies de beste brandstof

Zowel benzine als diesel hebben hun voors en tegens met betrekking tot het milieu en er is niet één duidelijke winnaar. Dit komt mede dankzij de roetfilterverplichting die sinds 2010 geldt, waardoor dieselauto’s minder fijnstof uitstoten. Een hybride-auto of aardgasauto (CNG) is wel een stap milieuvriendelijker. Ga als het even kan echter voor elektrisch rijden, dit is vele malen beter voor het milieu.

Kies de gewenste uitvoering

De meeste extra opties en speciale uitvoeringen leiden tot een hoger brandstofverbruik. Een grotere motor, bredere velgen, automatische versnellingsbak (afgezien van de modernere dual clutch en continue variabele transmissie), vierwielaandrijving, airconditioning en extra elektronica veroorzaken allemaal extra uitstoot, door het extra gewicht, verminderde efficiëntie of het extra stroomverbruik. Kies daarom bewust voor welke opties je wilt nemen.

Huren of delen

Heb je slechts af en toe een auto nodig? Kijk of delen of huren iets voor je is. Dat kan vele malen goedkoper zijn.

Zuinig autorijden

Een zuinige rijstijl kan je brandstofverbruik met wel 10% verlagen en dat loont! Het scheelt je geld en is goed voor het milieu. Bij een brandstofauto wordt 85% tot 90% van de CO2-uitstoot veroorzaakt door het gebruik en de rest door de productie van de auto. Je rijstijl is dus essentieel.

Met de volgende tips rijd je een stuk zuiniger: 

Airconditioning

Airconditioning kan je brandstofverbruik met wel 20% verhogen. Met de volgende tips ga je slim om met je airco: 

Auto onderhoud

Goed onderhoud is belangrijk voor de levensduur van je auto én het milieu. Pas de volgende tips toe voor optimaal resultaat:
 

Auto huren en delen

Gebruik je niet zo vaak een auto? En kun je veel autokilometers vervangen met het openbaar vervoer of door een (elektrische) fiets? Dan is auto delen of huren al snel financieel gunstig en beter voor het milieu. Je kunt de auto delen met mensen in je buurt, of kiezen voor een huur- of deelorganisatie.

De milieuvoordelen van een deel- of huurauto

Doordat je de auto deelt of huurt pak je sneller de fiets of het openbaar vervoer. Ook hoeven er minder auto’s gemaakt te worden. Daarnaast zijn de auto’s van huur- of deelorganisaties vaak nieuwer en schoner. Veel zijn er zelfs elektrisch, dus kies hier voor als het even kan. Dit voorkomt CO2-uitstoot en milieuvervuiling.

Is het financieel gunstig?

Voor een kleine auto betaal je al snel zo’n € 350 per maand, een middelgrote kost zo’n € 600 per maand. Als de kosten van het openbaar vervoer en het delen of huren van de auto wanneer je hem nodig hebt minder zijn dat dit bedrag, dan is het financieel gunstig.

Voor vakantie is een huurauto meestal goedkoper dan een deelauto. Als je ruim van tevoren reserveert kun je vaak gebruikmaken van gunstige deals.

Deelauto via een organisatie

Bij een deelauto via een organisatie ben je niet zelf verantwoordelijk voor de onderhoudskosten en het betalen van de wegenbelasting omdat je hem niet zelf bezit. Je bent verzekerd via de autobezitter. Je hoeft alleen de auto van te voren te reserveren (vaak via een app) en vervolgens wordt er meestal automatisch afgerekend. Kijk op de website van de Vereniging Gedeeld Autogebruik of ritjeweg.nl voor meer informatie en de beste deelauto organisaties bij jou in de buurt.

Ook als je zelf een auto hebt kun je besluiten deze te delen en zo de kosten van je auto te verlagen. Dan sluit je een speciale autodeelverzekering af met een derde partij, zoals SnappCar en mywheels.

Carpoolen

De meest simpele manier van autodelen is om meer samen te rijden met anderen, bijvoorbeeld naar het werk, een concert of voetbalwedstrijd. In meer dan 90% van de auto’s die naar het werk gaan zit slechts één persoon. Als er een collega mee kan rijden is het een win-win-situatie en scheelt het geld en milieuvervuiling.

Samen een auto kopen

Je kunt er ook voor kiezen niet in zee te gaan met een autodeelorganisatie, maar zelf een deelauto aan te schaffen samen met buren, vrienden of familie. Qua kosten kom je ongeveer op hetzelfde uit als bij deze organisaties. 

Belangrijk is wel dat je van tevoren hele goede afspraken maakt over het gebruik, een speciale autoverzekering afsluit voor meerdere hoofdgebruikers en een goede administratie bijhoudt voor het onderhoud, de reparaties, het parkeren en de brandstof.
 

Elektrische auto

Tegenwoordig zijn veel elektrische auto’s van uitstekende kwaliteit en kun je vrijwel overal wel een laadpaal vinden. Als je je auto oplaadt met groene energie is het een enorme uitstootreductie. Zelfs als de energie grijs is is het nog iets beter dan een fossiele auto, omdat de energie in een kolen- of gascentrale efficiënter kan worden gebruikt dan in een auto.

Is een elektrische auto echt beter voor het milieu?

Of de stroom waarmee je de auto oplaadt nou grijs of groen is, je CO2-uitstoot is tussen de 20% en 80% lager dan een auto die op fossiele brandstof rijdt3. Dit is inclusief de productie van de auto en de batterij.

Hoe groener de stroom waarop je rijdt, hoe minder CO2-uitstoot je veroorzaakt. Het is daarom aan te raden om thuis groene stroom te nemen. Maar zelfs als je stroom is opgewekt met fossiele brandstoffen is dat nog steeds milieuvriendelijker. Een energiecentrale maakt namelijk efficiënter gebruik van de brandstof dan de motor in een auto.

De impact van de batterij

De productie van de batterij van een elektrische auto veroorzaakt zo’n 5000 kg aan extra CO2-uitstoot. Dat klinkt misschien als veel, maar dat heb je er in Nederland gemiddeld al na zo’n 40.000 km uit. Met volledig groene stroom zelfs sneller.

Voor de productie van de batterij zijn er ook grondstoffen nodig zoals grafiet, lithium en kobalt. Deze materialen zijn komen redelijk veel voor en zijn volledig recyclebaar. Een groot gedeelte van het nieuw gewonnen kobalt komt echter uit de Democratische Republiek Congo. Hier werken honderdduizenden mensen onder vaak slechte omstandigheden en met weinig oog voor het milieu. Sommige fabrikanten zoals Tesla hebben echter aangegeven kobalt uit Congo in volgende generatie auto’s niet langer te gebruiken. Vraag voor de zekerheid bij de autofabrikant naar de oorsprong van het kobalt in de batterij.

Fijnstof en stikstofoxide

De motor in een brandstofauto stoot fijnstof en stikstofoxide uit. Dit is ongezond en zorgt bij sommigen voor longklachten (zoals astma, COPD en bronchitis) en hart- en vaatziekten. Stikstofoxide veroorzaakt daarnaast ook smog en is slecht voor de natuur.

De motor in elektrische auto’s veroorzaakt geen fijnstof of stikstofoxide. Alleen de banden veroorzaken nog enig fijnstof. Maar omdat dit minder fijn is, is dit minder schadelijk voor de gezondheid. Als de energie niet volledig groen is, kom er ook nog enige stikstofoxide vrij in de energiecentrale, maar dit is veel minder dan in een brandstofmotor.

Is een elektrische auto goedkoper?

Een elektrische auto is in het maandelijks gebruik en over zijn hele levensduur goedkoper dan een brandstofauto. De kosten van de ‘brandstof’, het onderhoud, de belasting en de verzekering zijn allemaal een stuk lager. Op de website van de ANWB kun je een goede berekening maken van de verwachtte maandelijkse kosten van je auto.

Omdat een elektrische auto minder slijtende onderdelen heeft, is er veel minder onderhoud nodig. Het enige wat meestal nodig is, is het controleren en vervangen van de banden en het bijvullen van de ruitensproeier.

Belasting

Daarnaast betaal je tot 2025 geen wegenbelasting, wat je jaarlijks wel 1000 euro kan schelen. Ook betaal je geen aanschafbelasting voor volledig elektrische auto’s. Op deze manier probeert de overheid de transitie naar elektrisch rijden te stimuleren.

De aanschafprijs

De aanschafprijs begint nu bij zo’n 30.000 euro, maar er zullen in de komende jaren ook steeds meer goedkopere modellen op de markt komen. De prijs is dus nog niet zo laag als sommige brandstofauto’s, maar door de lagere maandlasten is het waarschijnlijk de moeite waard.

Door (privé) te leasen betaal je maandelijks en vermijd je een hoog aanschafbedrag. Een tweedehands elektrische auto kan ook een goede optie zijn en is zeker goedkoper (al behouden de meeste hun waarde aardig goed).

Subsidie

Er zijn enkele middelen die je aankoop kunnen vergemakkelijken. Zo kun je vanaf 1 juli 2020 waarschijnlijk subsidie krijgen. Als je privé een elektrische auto koopt of least krijg je 4.000 euro voor een nieuw model en 2.000 euro voor een tweedehands. De regeling is echter nog niet volledig bepaald.

Auto van de zaak

De bijtelling voor een elektrische lease auto is een stuk lager voor zakelijke rijders. In in 2020 is het 8% in plaats van de 22% voor een standaard auto.

In de komende jaren zal de bijtelling echter wel omhoog gaan. Voor auto’s uit 2019 is de bijtelling 4% over € 50.000 en 22% over het bedrag daarboven. Voor auto’s uit 2020 is het 8% over € 45.000 en 22% over het bedrag daarboven. Maar als je bijtelling is bepaald, blijft hij 5 jaar hetzelfde. De belastingdienst geeft nog meer informatie over de bijtelling en het belastingvoordeel.

Hoe ver kom ik in een elektrische auto?

Meer dan 90% van de ritten zijn minder dan 100 km. Je hebt meestal dus een minder hoog bereik nodig dan de meeste mensen denken. De meeste middel klasse elektrische auto’s hebben een bereik van meer dan 250 km. Veel al meer dan 400 km, zoals de Tesla model 3 en sommige duurdere modellen zelfs meer dan 600 km. Het bereik wordt steeds groter en betaalbaarder. Kleinere elektrische auto’s hebben meestal een kleiner bereik, soms van slechts 150 km.

Naast de capaciteit van de accu, is het bereik ook afhankelijk van je rijstijl en de temperatuur. Over het algemeen geldt dat hoe sneller je rijdt, hoe lager je bereik. In de zomer is je bereik 10% tot 20% hoger dan gemiddeld en in de winter 10% tot 20% lager.

Hoe laad ik mijn auto op?

In Nederland zijn er al meer dan 50.000 oplaadpunten, waarvan er bijna 1500 snelladers zijn. Je kunt ze vinden via oplaadpalen.nl. Daar zie je ook gelijk of ze beschikbaar zijn.

Chek van te voren wel even of je in een wijk parkeergeld moet betalen of een vergunning nodig hebt om te laden. En rij als je klaar bent met laden gelijk weg, zodat de lader beschikbaar komt voor anderen. Soms is er een uurtarief om goed gedrag te stimuleren.

Je auto opladen met een laadpaal is een stuk sneller dan met het stopcontact. In een paar uur is je batterij weer vol. Gemiddeld krijg je elk uur 20 tot 60 kilometer bereik. Een snellader is een stuk sneller. Binnen een half uur heb je weer zo’n 80% van je bereik. Via de EV-database vind je meer informatie over laadsnelheden van verschillende auto’s.

Vraag een laadpaal aan

Als er bij jou in de buurt geen openbare laadpalen zijn, kun je jouw gemeente vragen of ze er (gratis) een willen plaatsen. Ga naar nederlandelektrisch.nl om te kijken in welke gemeenten je een gratis laadpaal kunt laten plaatsen. En kijk op de website van je gemeente om de aanvraag te doen.

Plaats je eigen laadpaal of wandlader

Een eigen laadpaal of wandlader heeft vele voordelen: het laadt een stuk goedkoper dan bij een openbare laadpaal, hij is altijd beschikbaar en het is veel sneller dan een standaard stopcontact. Via het stopcontact kan het wel 20 uur duren voordat je auto vol is, maar met een laadpaal of wandlader is het 3 keer zo snel, en met krachtstroom kan het zelfs 10 keer zo snel zijn.

De installatie kost zo’n 1.000 tot 2.000 euro, inclusief het creëren van een eigen groep in de meterkast. Hoe hoger het vermogen van de lader, hoe duurder. Niet elke lader past bij elke meterkast. Oudere huizen hebben vaak geen 3-fasenstroom (krachtstroom). Als je dan toch zo snel mogelijk wilt kunnen laden, moet je de netbeheerder vragen om de aansluiting te verzwaren naar 3x25A krachtstroom. Eenmalig kost dit 200 euro, maar je jaarlijkse bijdrage blijft gelijk.

Hoe rij ik zo zuinig mogelijk? 

Vliegen

Vliegen is een van de meest vervuilende manieren van reizen, afgezien van een cruise. Hoewel het vrij zeker is dat elektrische vliegtuien binnen enkele decennia realiteit worden, is dat nu, met name voor langere afstanden, nog niet mogelijk. Voor een trip naar een ander continent blijft vliegen op fossiele brandstof dus de enige snelle optie. Daarom is het belangrijk zo min en zo slim mogelijk te vliegen.

Als je de volgende vragen stelt voordat je een vlucht boekt kun je nog prima reizen, maar voorkom je onnodige CO2-uitstoot:

Als je antwoord nee is op de bovenstaande vragen en een vlucht gaat boeken kun je met de volgende tips de uitstoot alsnog beperken:

Reizen beperken en vervangen

Reizen vervangen met technologie

Met moderne middelen als Skype, Zoom, Slack en andere sectorspecifieke technologieën, is het steeds makkelijker om op afstand te werken en besprekingen of vergaderingen te hebben. Zo kun je het reizen volledig overslaan, wat veel uitstoot bespaart. Natuurlijk heeft persoonlijk contact een extra waarde, zeker bij een eerste ontmoeting, brainstormsessie of een moeilijk gesprek, maar in veel gevallen werkt online prima.

Je woon-werkverkeer beperken

Door dicht bij je werk te wonen kun je heel veel uitstoot besparen en onderzoek heeft aangetoond dat dit je gelukkiger maakt. Dichtbij je werk wonen maakt het ook makkelijk om te fietsen, wat je gezondheid bevordert. Het is niet altijd mogelijk, maar werk in de buurt van je huis of een huis in de buurt van je werk zoeken is ideaal.

– over de schrijver – 

Florian Meeuwsen

Florian Meeuwsen

Florian Meeuwsen behaalde zijn master Global Health aan de Universiteit van Maastricht. Na zijn studie werkte hij enkele jaren als project manager bij ELIV in Taipei, een organisatie gericht op het verhelpen van armoede en sociale problemen in kleinere lokale gemeenschappen in Azië. Daar raakte Florian steeds meer geïnteresseerd in de relatie tussen de mens en de aarde en de impact van klimaatverandering. Uit die combinatie van studie, werkervaring en de wens een positieve bijdrage te kunnen leveren aan het tegengaan van de klimaatverandering, ontstond Alive to Earth.

Compenseer je uitstoot
door bomen te planten

Het is nog nooit zo essentiëel geweest een positieve bijdrage te leveren aan het klimaat. Bomen planten is volgens wetenschappers een van de beste manieren om klimaatverandering tegen te gaan. Dus word vandaag nog CO2-neutraal!